سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود پسندی خرد را تباه می کند . [امام علی علیه السلام]
عکس های دانشکده

آنچه در طراحی, مدیریت و راهبری یک وب سایت( وبلاگ) باید تاحدی موردتوجه باشد-

سیمای ظاهری وب سایت یکی از مهمترین جنبه های دست یابی شما به موفقیت است. قضاوت اولیه در مورد کالاها و خدمات شما از جلوه ظاهری سایت شما صورت می گیرد.  

 

استاندارهای عمومی در راه اندازی و راهبری وب سایت یا وبلا

1-  هدف سایت

1.       شناخت مخاطب هدف

2.       تهیه Statement of purpose

3.       تهیه لیست اهداف

4.       تهیه لیست طبقه بندی مطالب سایت

5.       اهداف اصلی شما کدام است. رسیدن به این اهداف موفقیت سایت شما را نشان می دهد.

6.       شناخت مخاطبان. شناخت مخاطبان بالقوه و اصل سایت به شما کمک می کند تا در جهت نیازهای آنها سایت را طراحی کنید.

7.       وب گردها. این بازدید کنندگان در نگاه اول جذب طرح گرافیک گیرا و جملات بزرگ و شهادهای صفحه اول سایت شما میشوند. درست مثل صفحه اول روزنامه ها

8.       بازدید کنندگان تازه کار و اتفاقی . سادگی حرکت در سایت و متن روان و ساده باعث جذب این نوع بازدید کنندگان می شود.

9.       کاربران دائمی و حرفه ای . این بازدید کنندگان به سایت شما جهت دسترسی به اطلاعات مفید و دقیق متکی هستند.

10.   بازدید کنندگان بین المللی . به خاطر داشته باشید که برای تارجهان گستر سایت می سازید. برای داشتن حداکثر بازدید کننده از سایر کشورها، نیاز به ترجمه سایت به زبان های مختلف دارید.

 

ب – مبانی پایه طراحی ظاهر سایت

1.       طراحی با دید گاه محوریت استفاده کننده – هدف این است که کاربران بالقوه سایت شما به راحتی بتواند از امکان و برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنند. در این حالت شما نیازمند داشتن اطلاعات گستره انواع کاربران سایت خود هستید. شما نمی توانید برای بازدید کننده ناشناس یک سایت طراحی کنید.

2.       ابزار سیرو سفر آسان در سایت – اشکال وب است که تنها ابزار حرکت در سایت ، ارتباط ابرمتنی بین صفحات است که محصولا باعث کم شدن بازدید کننده در سایت می شود. به استفاده از اشکال گرافیکی و توضیحات در صفحات ، به بازدید کننده کمک کنید که در سایت شما به راحتی سفر کند و مطمئن باشد که به اطلاعات مورد نظر خواهد رسید..

3.       عدم وجود صفحات آخر خط – همه صفحات سایت شما باید به یکدیگر مرتبط باشد و هیچ صفحه ای نباشد که آخر خط بوده و از آنجا به هیچ کجای دیگر ارتباطی وجود نداشته باشد.

 

مسائل مربوط به نحوه دسترسی

1.       به بازدید کننده امکان دسترسی مستقیم به اطلاعات را بدهید – هدف این است که بازدید کننده به سهولت و حداقل مراحل کلیک به اطلاعات مورد نظر خود برسد. منظور این است که ساختار سلسله مراتبی سایت شما باید طوری باشد که حداقل مراحل برای رسیدن به اطلاعات طی شود .

2.       پهنای باند – بررسی ها نشان می دهم حداکثر 10 ثانیه تامل برای رسیدن به اطلاعات قابل قبول است. برای بازدید کننده معمولی با پهنای باند حدود 28 کیلوبیت در ثانیه ، وجود قابل های بزرگ گرافیکی باعث ایجاد تاخیر در دسترسی به اطلاعات خواهد شد.

3.       سادگی و یکنواختی – کاربرانی که برحسب زمان بندی و کار و تحقیق دقیق به سایت شما مراجعه می کنند از پیچدگی راضی نخواهد بود. ظاهر سایت باید آشنا ساده و منطقی باشد.

4.       طراحی محکم – اگرمی خواهید به بازدیدکننده ثابت کنید که آنچه در سایت خود ارائه می کنید. دقیق قابل استناد و قابل اطمینان است باید حداکثر دقت در طراحی و نوشتار سایت خود را ، مانند هرنوع عامل ارتباط تجاری دیگر، انواع بخش های دینامیک ، ارتباطات داخلی سایت، ارتباط به سایت های دیگر همه باید در زمان لازم ، درست کارکنند.

5.       بازخور و محاوره – ارتباط مستقیم با طراح و ویراستار سایت و امکان ارسال بازخورها و نظرات بازدید کننده یک باید است.

6.       امکانات خاص برای معلولین – همه بازدید کنندگان سایت شما از امکانات گرافیک خوب برای دیدن تصاویر سایت ندارند. استفاده از متن به جای تصویر و یا متن های جایگزین (Alte Text ) و همچنین درصورت امکان استفاده از بخشهای سخنگو در سایت به این نوع بازدید کنندگان کمک می کند

 

 سیرو سفر درسایت

1- ارائه آیکون های گرافیکی و ارتباط های جذاب گرافیکی باعث می شود بازدید کننده نظرش به مطالب های شما جلب شود . ارائه گرافیک یکنواخت و همگن و راهنمایی کاربر در جهتی که مورد نظر شما است.

2- مطلب با مفهوم ارائه کنید یا بازدید کننده ها را از دست دهید. باردید کننده دنبال مفاهیم مورد نظر خود در مجموعه اطلاعاتی که ارائه می کنید است . این که در انبوهی از متن و تصویر و ارتباط بازدید کننده این احساس که با کلیک روی آنها ، در آن سوی صفحه ، به چه اطلاعاتی دست خواهد یافت ، بسیار مهم است.

3- بسیار مهم است که صفحات از نظر ارتفاع و پهنا طوری باشند که حداکثر مطالب مفید بدون لغزاندن صفحه قابل دسترس باشد..

4- وجود ارتباط سازمان یافته بین صفحات مختلف سایت و هدایت مناسب بازدید کننده به مطالب مورد نظر ، مهم است.

 

استاندارهای عمومی

– تمامی سایت های تحت پوشش پورتال مرکزی وزارت جهاد کشاورزی می بایست تمام موارد زیر را شامل باشند. این موارد همگی طبق استانداردهای موجودی در اینترنت ایجاد شده اند و برای تمام آنها مدارک مستند جهت تایید استانداردها وجود دارد که ضمیمه می باشند. در هرجا که لازم بوده است ، به آن مدارک ارجاع داده شده است.


نظرات شما ()
---------------------------------------------------
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
---------------------------------------------------
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 17852
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 2
............. بایگانی.............
بهمن 1387

........... درباره خودم ..........
عکس های دانشکده
حمیده

.......... لوگوی خودم ........
عکس های دانشکده
....... لینک دوستان .......
سامانه اطلاعات رسانی پزشکی

............. اشتراک.............
 
............ طراح قالب...........