سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد تا زبان سریانی را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
عکس های دانشکده

با فناوری نوین سامانه اپن آی دی OpenID بیشتر آشنا شویم

اُپن آیدی یا OpenID یک سامانه single sign-on است. با استفاده از وبگاههای پشتیبان از اپن آیدی، کاربران وب نیازی به خاطر سپردن نشانه های رایج شناسایی مانند نام کاربری و گذرواژه نخواهند داشت. به جای آن، تنها به ثبت روی یک وبگاه «ارائه هویت» نیاز خواهند داشت. از آنجایی که اپن آیدی نامتمرکز است، هر وبگاه دیگری میتواند از نرم افزارهای اپن آیدی به عنوان یک روش برای ورود کاربران خود استفاده کند؛ اپن آیدی مسئله را بدون اینکه به هیچ وبگاه مرکزی برای تایید هویت دیجیتالی اعتماد کند بر طرف کرده است

OpenID  چیست؟

اپن آی دی OpenID نیاز به داشتن چندین شناسه‌کاربری بر روی وب‌سایت‌های متفاوت را از میان برمی‌دارد و تجربه‌ای آسان برای آنلاین بودن شما فراهم می‌آورد.

شما باید OpenID Provider خود را که مناسب نیازهای خودتان است و مهمتر این‌که به آن اطمینان دارید انتخاب کنید. در همه حال OpenID با شما خواهد بود بی آنکه مهم باشد که Provider مورد نظر شما چه کسی است. به عبارت دیگر OpenID همان هویت اینترنتی شماست. بهترین قسمت ماجرا اینجاست که فن‌آوری OpenID انحصاری نیست و بصورت کامل آزاد است.

برای کسب و کار این به معنای هزینه کمتر برای رمزعبور و مدیریت حساب‌ها است. اپن آی دی OpenID اوضاع کاربران را با دادن اختیار برای نظارت مستقیم بر حساب خودشان، مساعدتر می‌سازد.

برای حرفه‌ای‌ها، OpenID چهارچوبی آزاد، باز و غیرمتمرکز است برای هویت دیجیتالیِ کاربر محور. OpenID از فن‌آوری‌های موجود اینترنت (URI, HTTP, SSL, Diffie-Hellman) سود می‌برد و در آن افراد هویت‌شان را خودشان می‌سازند بدون این‌که مهم باشد که درکجا استفاده می‌شود. مانند وبلاگ یا فتوبلاگ خودشان، صفحه شخصی خود وهر جایی شبیه به آن. با OpenID شما به آسانی یک URI موجود را به حسابی تبدیل می‌کنید که می‌تواند به عنوان هویت شما در هر سایتی که از OpenID پشتیبانی می‌کند، استفاده شود.

OpenID همچنان در مرحله اقتباس به سر می‌برد و در حال گسترش مقبولیت خود در بین سازمان‌های بزرگی چون AOL, Microsoft, Sun, Novell و دیگرانی است که شروع به پذیرش و مهیا کردن OpenID نموده‌اند. امروزه چیزی بیش از ??? میلیون URI فعال OpenID به همراه حدود ?? هزار سایت پشتیبان از OpenID Login وجود دارند.

 

چه کسی مالک یا نظارت کننده بر OpenID است؟

OpenID از درون جامعه اوپن سورس برای حل مشکلاتی که به سادگی با فن‌آوری‌های موجود قابل حل نیستند، بیرون آمده. OpenID یک روش سبک‌وزنِ شناسایی اشخصاص حقیقی است که از چهارچوب فن‌آوری یکسان که برای شناسایی وب‌سایت‌ها بکارگرفته‌میشود، بهره می‌برد. به همین خاطر OpenID در مالکیت هیچ کس نیست و یا نمی‌تواند باشد. امروزه، هر کس می‌تواند به آزادی یک کاربر OpenID و یا حتی یک OpenID Provider باشد، بدون این که در هیچ سازمانی ثبت یا تایید شده باشد.

 

سیستم opened  به زبان ساده

طور کلی openID یک سیستم برای مدیریت نام‌های کاربری شما و پسورد‌های شماست و میشه گفت که کار شما را در سایت‌های مختلف که از این سیستم پشتیبانی میکند ساده میکنه، به این صورت که نیازی نیست که شما در سایت‌های مختلف حساب جداگانه باز کنید و میتونید با یک حساب openID واحد از امکانات این سایتها استفاده کنید.

وقتی شما در یک سایتی که از openID پشتتبانی میکنه ثبت نام میکنید معمولا آدرسی به صورت username.website.com برای شما ساخته میشه که به عنوان آدرس openID شما درنظر گرفته میشه، مثلا وقتی شما در سایت Wordpress.com ثبت نام میکنید در واقع آدرس وبلاگ شما آدرس openID شما نیز هست.

هر وقت در سایت‌های دیگه این آدرس را وارد کنید شما به صفحه ورود سایت منتقل میشین و با نام کاربری و پسورد خودتان وارد میشوید.

 

  تاریخچه  اُپن آیدی یا OpenID

اپن آیدی در اصل بهوسیله براد فیتزپاتریک در لایوجورنال گسترش دادهشد، اما اکنون این واژه دربرگیرنده هویت سبکوزن، یادیس، پروتکل DIX از Sxip که درIETF ارایه شد، و اکسآرآی/i-name میشود. مشخصات آینده اپن آیدی به یک شیوه شایستهسالارانه در سایت که از تکنولوژیهای مختلف و گسترش دهندگان بازمتن سود میبرد،در دست گسترش است.

برای کمک به گسترش بیشتر استفاده، یک گروه از عرضه کنندگان اپن آیدی مبلغ ??،??? دلارآمریکا هزینه کردهاند. برای هر یک از ?? سایت نخستی که از اپن آیدی در مقیاس بزرگ استفاده کند، مبلغ ?،??? دلار داده میشود.

هم اکنون کار روی شناسایی اپن آیدی ?.?، که از یادیس به عنوان پروتکل کنکاش سرویس استفاده میکند در حال انجام است. اپن آیدی اکنون میتواند از پروتکلهای مختلفی برای سرویس شناسایی استفاده کند.

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما ()
---------------------------------------------------
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
---------------------------------------------------
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 17845
بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 2
............. بایگانی.............
بهمن 1387

........... درباره خودم ..........
عکس های دانشکده
حمیده

.......... لوگوی خودم ........
عکس های دانشکده
....... لینک دوستان .......
سامانه اطلاعات رسانی پزشکی

............. اشتراک.............
 
............ طراح قالب...........